Fem månader.

20130828-104107.jpg

Nu är hon fem månader. Vår lilla Oliv. Och hon växer. Mest mentalt. Men även lite på längden och viktmässigt. På fredag så är det dags för ny vägning och mätning på bvc, men jag tror inte det har hänt sådär galet mycket. Hon är ganska så liten, vår Oliv.

Men hon älskar att prata, mycket. Hon har precis kommit på att hon kan hosta (?), så det gör hon dagarna i ända. Hon har börjat sitta med vid matbordet när vi äter. Och hon har under en veckas tid smaskat i sig smaksensationer av det mesta. Mat är gudagott och hon gapar som en svulten fågelunge när skeden kommer. Idag bjuds det på palsternacksmos med bröstmjölk till lunch. Men fortfarande är det amning som är bäst, alla gånger.

20130828-104512.jpg
Oliven med sin gammelmormor.

Vi har börjat på babysim, och vi njuter av det. Vi har börjat på mammacore, och Oliven njuter av att ligga och snacka med de andra bebisarna, och jag njuter av att få träna igenom kroppen medan min lilla gofis ligger och snackar bredvid. Vi testade även på mammabootcamp, men det var inte för oss.

Jag har även kunnat lämna Oliven med sin pappa lite längre stunder. Vilket inte har gått hitintills eftersom hon varit väldigt mammig och ammig. Så nu har jag äntligen kommit igång med träningen igen, och det har blivit ett par löppass i veckan. Så himla fint!

20130828-104825.jpg

Jag fixade bästa överraskningen till David, och med hjälp av Olivens morfar och Nonna så fick vi en skön bastukväll med bad i älven, champagne och snacks. Det tackar vi för och uppfinner månadens överraskning, där den ena ska hitta på något överraskigt för den andre varannan månad – och vice versa. Himla bra grej för förhållandet.

20130828-105059.jpg

Men mest myser vi, jag och Oliven. Jag älskar denna unge så det gör ont i mig. Hon får mig att vilja göra allt för henne, hon får mig att vara den bästa mamman jag kan vara. Jag fullkomligt älskar att bara ligga bredvid henne, titta på hennes minspel, höra hennes prat, lukta på henne, känna på alla hennes små valkar och lena kinder. Kittla henne till hon kiknar av skratt och sjunga ”En kulen natt” för sjuhundrasjuttioelfte gången, bara för att hon tycker om det. Att vara mamma är verkligen min grej. Det är det.

20130828-105417.jpg

5 svar till “Fem månader.

  1. Det är så fint att läsa det du skriver, din text andas verkligen kärlek till ditt barn, till din familj! Jag är så glad för din skull! ♥♥♥

  2. Åh så fint. Och jösses vad snygg DU är. Man kan inte tro att det legat en unge i den kroppen för 5 månader sen, ha ha :) Och att du redan börjat träna så mycket, fantastiskt. Själv gick jag som i en dvala de första två åren. Men det kanske beror på att min aldrig sov.
    Hon är så söt, din lilla Oliv, så himla gullig. Nu vill jag bara träffa henne igen. Kanske kan komma upp en helg under hösten, gud så kul det hade varit.
    Och en alldeles underbar idé för relationen. Tycker jag låter toppen :)

    Tusen kramar till dig och din lilla familj!!!! <3

  3. Vad bra ni verkar ha det, hela familjen! Så roligt att läsa, särskilt med tanke på allt du gått igenom.
    Själv har jag nyss börjat på mama boot camp, med en som blir två i höst och en tvåmånaders är det den träning jag får till. Jogga/släpa mig fram hade jag tänkt testa till idag men det sätter ont i halsen stopp för. Men det kommer fler chanser. :-). Nu njuter jag av min stund för mig själv. Stor och liten sover och även om jag älskar de massor är det skönt med lite tid för mig själv.
    Tack för tipset om överraskningen!

  4. Jag blir så lycklig av att läsa det här… det är så ljuvligt! Och hon är så fantastiskt söt!!

Kommentera

