Hej Ossy!

Hej Ossy, moster speaking!

Nu sitter jag på tåget efter att ha varit hos dig, din mamma och din pappa i lite mer än en vecka. Det var första gången vi träffades, du och jag. Och det gör lite ont i mitt hjärta när jag tänker på att det är lite mer än två månader till vi ses igen. För som vi har bondat denna veckan.

Vi har hittat på massor av mys ihop, du och jag. Det var faktiskt jag som visade dig övervåningen på huset för första gången. Din mamma och pappa hade inte visat dig den innan. Dock så sov du hela tiden, men jag viskade i ditt öra vad det var vi såg där uppe. Jag var med på ditt andra och tredje bad här i livet, och jösses vad du gillar att bada. När allt stämmer vill säga.

Du är en riktigt liten prick som redan fått en hel drös med smeknamn. Lillkorven, Ossy, Ossy the bossy, knähunden, ynkis, lillskrutt, skrotis, vännen och lillhjärtat – för att nämna ett par.

Jag har aldrig träffat en liten spädis som är starkare än vad du är. När man håller i dig får man verkligen vara med i svängarna. Du lyfter nacke och huvud och skruvar dig runt, runt i famnen. Du är otroligt glad i mat, och mys i famnen. Det är nog dina största glädjeämnen i livet just nu. Utöver det så sover du väldigt bra, skiter som få och kan lägga rapar som chockar din far. Och det säger inte lite det.

Under veckan jag hängt med dig har du upplevt din första Romme-glass. En festlig happening som sker varje vår i hemtrakterna. Dock så sov du dig igenom hela festen. Du var med på din andra födelsedagsfest, och det var ingen mindre än din morbror som blev hela 23 år. Likaså där så sov du mestadelen av tiden. Men du hann med att lägga ett stort lass i knäet på din minsta morbror Axel, något som han inte riktigt uppskattade. Men jag hade då roligt åt det. Heja dig, Ossy.

Du och din morbror…

Hälften av nätterna denna veckan har du sovit hos mig, så din mamma fått vila ikapp lite. För trots att du är världens goaste, så tar det på krafterna att vara mamma. Roligaste natten för dig måste ha varit den då du kissade ner mig totalt och sen vägrade att komma till ro direkt efter det, vilket ledde till att jag gick runt och vyssade dig samtidigt som kisset rann nerför benen. Det är nog något som du kommer att kunna skratta åt i framtiden. Din mamma tyckte då att det var riktigt roligt.

Du har även hängt med mig på din första BabyBjörn-tur. Vi började med att hänga i trädgården. Så fort du kom ner i björnen så la du ditt huvud på mitt bröst och somnade. Likaså senare när jag tog med dig för att handla på Coop Forum. Du har verkligen varit så lätt att ha och göra med.

Du hann även med att få din första förkylning medan jag var och hälsade på, och stundtals så var du verkligen ynklig. Då värkte det i moster-hjärtat. Men idag när jag åkte tycktes det som att du var tillbaka till det normala igen, och det känns väldigt skönt.

Här myser du med din mamma…

Vi har även hunnit med din första tripp till Bäsna trädgård och Kupolen köpcentra. Du fick för första gången träffa morbrors tjej Elin. Hon tyckte också att du var världens mysigaste prick, och du gillade verkligen att hänga hos henne. Du fick även träffa hennes mamma, Karin, och även hos henne trivdes du som fisken i vattnet. En dag hade vi besök utav din mammas barndomsvän Magda och hennes sambo och syskon. Men den dagen var du inte riktigt på humör, utan du ville mest bli buren hela tiden.

Mys hos morbrors tjej Elin och hennes mamma…

Just det! Jag fick vara med vid ditt tredje bvc-besök. Och väl där så fick jag även äran att mäta och väga dig. Du är riktigt lång, men ganska så spinkig. Fast innan veckan var slut tyckte jag allt att du hade byggt upp dig lite. Under veckan hann du även med att gå från att äta 120ml till att äta 150ml vid varje mål. Du hann även med att växa ur storlek 56 och i storlek 62.

Här provar du din nya mössa som jag sytt till dig…

Ossian, det har varit en helt fantastisk vecka, och jag längtar så tills vi ses igen!

4 responses to “Hej Ossy!

  1. Så himla fint Johanna. Underbart! Ni verkar ha haft det supermysigt och ossie ska vara lycklig över att ha en moster som DU. Någon omtänksammare och roligare får man söka med ljus och lykta efter. Åh vad jag ser fram emot att träffas i veckan! kram i massor

  2. Vad fint! Och söt är han allt :)

  3. Men gud vad fint skrivet. Blir alldelse tårögd och hjärtat skvalpar över av kärlek till min egen dotter. Sådär är det, precis så. Man vill visa den lilla lillkorven allt på en gång.
    Det låter som om ni gjort massor, själv låg jag knall fall efter min förlossning… Fattar inte att ni orkar.

    Massa kramar

  4. Vad fint du berättar om din lille systerson! Underbara foton också!

Kommentera

