Obegripligt.

Jag tror att många, likt med mig själv, sitter och skakar på huvudet i dag och tänker ”opegripligt, det är obegripligt!”. Och det är det, det är fruktansvärt obegripligt. Att vårat grannland varit utsatt för en terrorattack. Och att minst 90 personer är döda.

Det som först var den största katastrofen – ett bombdåd mot regeringskansliet i Oslo, hamnade relativt snabbt i skuggan utav den massaker som skedde på Utöya. En massaker som har lett till, i denna skrivande stund, minst åttio människors död. Och då har de ännu inte sökt igenom ön ordentligt.

I skrivande stund sitter jag med min kaffekopp och ser på nyhetsmorgon där en utav de svenskar som var med på ön berättar om hur det var. Och det går kalla kårar genom hela min kropp. Kanske för att det är så jäkla nära. Så nära att det lika gärna hade kunnat ske här, i Göteborg, i Sverige.

Personen i fråga, som utfört dåden, har uttryckt högerextrema åsikter. Han har uttryckt en stark ovilja mot ett multikulturellt samhälle. Jag undrar vad han vill åstadkomma med att göra såhär, och vad det är som gör att en människa drivs till denna yttersta kant. Frågor som jag förmodligen aldrig kommer att få svar på.

Jag som hade tänkt att skriva om mitt misslyckade syprojekt. Men ett misslyckat syprojekt känns verkligen som en piss i Missisippi i dag. Helvete.

One response to “Obegripligt.

  1. Usch ja, fy alltså. Man blir ju chockad. Så nära…. Det är så fruktansvärt att man inte kan förstå det. Varför varför varför????? Precis som du säger, vad få en sån person ut av det hela??? Så otroligt sinnesjukt och hemskt.

    Sköt om dig!!

    Kram

Kommentera

