Inte bara lycka.

Det är så lätt att halka in i den sköna julstämningen där allting är guld och skimmer glimmer. Men det är inte så, någonstans. Ingenting är bara det. Och det finns de som har det bättre och de som har det värre. Och det är så himla värdelöst att blunda. Det får man bara inte göra.

Precis som förra året så tänker jag propagera för en Vit Jul. Snälla, snälla ni – låt alkoholen vara under jul. Låt barnens högtid få vara just barnens högtid! Det finns så många dagar kvar att förstöra för dem ändå, så vi behöver ju inte göra det på julen också. Även om det handlar om en lätt salongsberusning, så vet inte du vad det gör med ditt barn. Känslor och tankar som kommer med att mamma/pappa inte är som vanligt. Låt julen få vara barnens högtid. Och fortsätt propagera för en VIT JUL.

Sen vet jag inte om ni sett den här videon innan. Om inte, ta er tid att se den då. Det ger en en del att fundera över, och jag kan säga att tårarna var inte långt ifrån att rinna på mig.

Det som är det sjuka med det, är att det inte är en unik situation. Utan att det finns så många tusentals barn, bara här i Sverige, som känner så varje dag.

Usch, jag önskar verkligen att jag kunde lova en lugn och fridfull jul till all världens barn. Det hade varit en julklapp det. Jag skulle lätt offra alla julklappar och födelsedagspresenter till mig själv och alla jag känner om bara alla barn kunde få ha det tryggt under julhelgen. Men det fungerar ju inte så.

5 responses to “Inte bara lycka.

  1. Åh fy vilken hemsk video….ja, verkligheten är hemsk. Som du säger, så otroligt, otroligt många barn lider i det tysta, det enda de hoppas på är att få en lugn jul.

    Jag kommer inte dricka en droppe alkohol i år, mest p g a alla de mediciner jag äter, men jag har också märkt att jag mår ganska så bra utan alkohol. Det behövs inte i mitt liv. Ett glas vin i framtiden, visst, men inte mer än så. Och att låta min dotter få se mig berusad – nej, där går gränsen!! Det kommer aldrig att hända.

    Kram vännen!!

    • Nej, eller hur! Ofta så behövs inte alkoholen ens, utan det fungerar lika bra med läsk eller vatten. Och jag är inte den som inte dricker alls, utan jag tycker det är VÄldigt gott med ett glas vin eller två – ibland. Men INTE på jul. Den högtiden är helt och hållet till för barnens skull, Och det skulle aldrig falla mig in att besudla den med alkohol. Så så länge det finns en unge i närheten så dricker jag inte en droppe! Och jag vet att du är likadan.

      Kramar till dig!

  2. Åh, kloka fina du! Jag har hittills aldrig varit berusad i närheten av mina barn… har inga planer på att vara det framöver heller! Glögg är ju gott, men det räcker fint med en liten kopp det i alkoholväg på julafton… resten must! :)

    KRAM på dig!

    • Det gör mig glad Johanna! Och jag vet att du inte skulle göra det. Men jag vet också att andra mer än väl kan tänka sig det. Och det är dem jag hoppas på att nå med detta. Och nej, det är inte den där munnen glögg eller den där klunken lättöl som jag vill åt, utan det är de där mängderna som faktiskt gör att man agerar annorlunda, vare sig man märker det själv eller ej. Och must är faktiskt inte fy skam, här är det must för fulla muggar som gäller! =)

      Kramar till dig!

  3. Trots ”elände”under året så är det intressant med årskrönikor.. min innefattar både skilsmässa, arbetslöshet, viktökning och flytt men det positiva med att saker är skit är att det bara kan bli bättre! kram!

Kommentera

