När hjärtat smälter.

Rätt pissig natt. Rätt uschlig morgon. Och jag tänkte stilla för mig själv ”fy fan, varför, varför, varför?” Fastän jag nästan förbjudit mig att tänka de tankarna, eftersom det ändå inte finns några svar.

Men så ringde min mor, och frågade om jag ville komma över på en kopp kaffe eftersom Ossian och Emma var där. Så jag pillade i mig en smärtstillande och snörade på mig kängorna för att bege mig ut i vinterlandet, lyssnandes på ljudbok.

Men så öppnar jag dörren hos min mor, stiger in och ropar ”hallå!”, och innan jag ens hunnit med att ta ur lurarna ur öronen så hör jag ett förtjust tjut från vardagsrummet. Och två sekunder senare kommer en liten lillpys tultande i rekordfart genom hallen, samtidigt som han ger ifrån sig förtjusta tillrop av rapparkalja. Men vad han gör sen kan inte misstolkas. För då jag böjer mig ner för att säga hej till honom så sträcker han fram armarna och lägger sitt lilla huvud på min axel. Och sen, under upphetsande tjut så klappar han mig på armen, på kinden och drar lite i min jacka. Det är nog den största kärleksförklaringen jag någonsin fått. Och den är så äkta. Mer äkta än någonting.

Och genast så kan jag glömma min dumma, dumma kropp för en stund. Glömma den och bara fokusera på att umgås och få all energi som denna lilla virvelvind kan ge mig. Hans kärlek är så uppenbar och så ärlig – underbara underbarn.

Här är en film från i fredags, då jag var barnvakt och vi satt och åt en mellanmåls-mandarin. Och det är såhär det är nu, om han inte pratar konstant (som på filmen) så gör han all världens andra ljud. Provar att skrika högt, vissla, knäppa med tungan, sjunga, ”prutta” med munnen… tja, typ alla ljud som finns.

Nu ska jag ta av mig kläderna och slänga tröjan i tvätten, eftersom den har en fläck av knäckemacka och smör på axeln efter en väldigt gosig kram från en liten skrutt som avslutat sitt mellanmål. Och sen ska jag dra på mig pyjamasen och lägga mig och läsa. Och om jag inte kan sova i natt, så kommer jag att tänka på när jag steg in genom dörren hos mamma i dag, om och om och om och om igen.

För det är sånt man lever på.

6 responses to “När hjärtat smälter.

  1. Vilken underbar händelse :) Så härligt att tänka tillbaka på i jobbiga stunder… Lilla sötnosen, vad söt han är :)

    Kram

    • Ja, det var faktiskt helt magiskt! Det är nog första gången som han sådär väldigt intensivt visat hur roligt han tyckte det var att jag kom. Det har ju märkts och synts innan, men denna gången var det som att hela han utstrålade det, och det var faktiskt helt fantastiskt!

  2. Det är så mysigt med barn, de visar sin kärlek så ohämmat, helt underbart! ♥

  3. Så underbart! Vilken kärleksförklaring!!!:)

Kommentera

