Ossian, tio månader.

Nu är jag hemma hos mig, i min lägenhet. Och jag är så jäkla trött. För jag har ju sovit med en liten pys som tycker att det är morgon klockan halv fem. Och som bökar runt i sin säng som en liten mullvad på jakt. Och som tappar tutt sjuhundraelva gånger om natten. Och som ibland bara vill ha lite kram och mys, fast det är mitt i natten. Och som bara är världens goaste unge. Vilket gör att mostern hans inte kan stå emot minsta blink, gnäll, bök, stök eller morgonpåhitt – fastän det är mitt i natten.

Vet ni att den här lillgrabben, han är ganska så stor nu. Om en vecka så är han hela elva månader! Alltså snart ett år. Den där tiden alltså. Och han utvecklas med en rykande fart. Här är ett par exempel på färdigheter han har skaffat sig hitintills:

* Han kan smeta in hela sitt ansikte med valfri matvara – helt själv!
* Han kan bita hål på huden med sina sylvassa bissingar – också det helt själv.
* Han kan pussa en så att man fräser slem i timmar efteråt.
* Och han kan skrika så rutorna skallrar, även det helt själv.

Men han har också skaffat sig ett ordförråd:

”Äääässsst!” = Häst
”Mmmppa!” = Lampa
”Isk” = Fisk
”Ho!” = Hund (eller barn, de är ju ganska lika faktiskt)
”Mamma” = Tro det eller ej, men det betyder faktiskt mamma. Rätt otippat.
”Heeeeeej!” = Är ju som självklart: Hej! Och det används frekvent.

Om man lägger upp maten på skeden så äter han helt själv. Han håller glaset och dricker själv, och vällingflaskan är han så tarv på så den får ingen ens nudda. Han totalvägrar mosad mat, utan äter bara samma mat som vi vuxna äter. Ser han att vi äter något annorlunda än vad han gör så tvärvägrar han sin egen mat. Favoriter är smörgås med smör och messmör, äpple, mjölk, fisk, gröt, banan och gröt. Men det finns egentligen inget som han inte äter. Han är en riktig sötsaksfantast och smakar gärna på en pepparkaka, lite grädde och bär eller en bulle. Men älskar också sin gröt och sin välling.

Han både går och står stabilt. Men är ännu allt för feg för att traska iväg själv, utan vill gärna hålla en hand eller två. Han ”pratar” oavbrutet, och kan ta direktiv utan problem. Han förstår innebörden av ordet ”nej” och ”ajaj”, även om han inte alltid följer dem.

Han har ett humör som överstiger det mesta, och om han inte får som han vill så lägger han sig dubbelvikt på golvet och gråter stora krokodiltårar. Men lika ledsen och förbannad som han kan vara lika glad och strålande kan han vara. Han charmar de flesta inom ett ögonblick genom att rynka ihop ansiktet, flörta lite med ögonen och glatt säga ”Heeeeeej!”. Han har världens humor, enligt mig, och ”skämtar” med oss hela tiden.

Och en sak som är bergsäker, han vet verkligen hur han ska charma sin moster. Enligt mig är han ju världens goaste unge. Och det är svårt att vara opartisk då. Så det skiter jag i. Han är bara så bra som unge. Glad, positiv, envis, stark, känslosam och alldeles underbar. Det finns absolut ingen som kan få mig att må så bra, vara så ledsen (när han mår dåligt, är ledsen) och få mig att känna så mycket villkorslös kärlek.

Det spelar ingen roll att klockan är halv sex på morgonen, livet är lajbans ändå.

Nu har jag haft tre fina dagar med honom och hans mamma. Vi har ätit gott (sushi, fish and chips, skagenwrap och taco bla), myst till film, fikat i massor, shoppat, gått promenader, eldat i spisen, lekt i massor, skrattat och haft det fint.

Helt ärligt ska det bli underbart skönt att få sova ordentligt inatt. Fast,  i morgon kväll kommer jag säkerligen att sakna den lilla skrutten igen. Och vilja att han var här.

5 responses to “Ossian, tio månader.

  1. Det är bara moster han drygar sig med :) Idag sov han till 6.00 och sov utan napp till kl 4.00. Ossian hälsar, han pekade på dig och sa Heeej!

    • Höhö, det är bara för att hans mamma sover över allt bök. Hans oroliga och lättväckta moster kan dock int det ;) haha, det är så skönt med det där Heeejj! Samma när vi snackade tele i dag med =) Underbara unge!

  2. Åh vad härligt, han är ju så lik dig :) Ett hett tips (om ni inte redan gör detta, jag själv räddade många nätter efter detta tips som jag inte själv kom på) är att lägga ca 8 olika nappar runt om honom i sängen. Så kan han förhoppningsvis grabba tag i en om han vaknar, då det finns så många. Det hjälpte faktiskt oss :)
    Så söt han är, men hur söta och goa dom än är så är klockan 05.00 fööööör tidigt…….hoppas han sover längre om ett tag.

    Låter i alla fall som ni haft några sköna dagar.

    Kram!!!

    • Du, jag testade faktiskt det lite. Men jag spred bara ut en tre-fyra nappar. Dock så börjar han gråta innan han ens öppnat ögonen, så att vänta ut honom till han öppnar ögonen och börjar söka efter napp är kört, då vill han absolut inte ligga kvar i sängen längre. Men jag hoppas att det lite har med mognadsgraden med, att han så småningom kan göra det.

      Och ja, han är verkligen underbart söt. Även fast klockan är fem på morgonen. Det är tur att han sover middag, så att man själv får en chans att sova ikapp lite ;)

      Kramar!

  3. Pingback: Bokrea. Och lite till. |

Kommentera

