Ossian, ett år.

Hej,

Min älskade finaste unge. Om du bara visste hur mycket din moster älskar dig. Ja, hur mycket alla i din omgivning tycker om dig. Hur välkommen du är och var in i vår familj. Om du visste hur mycket jag njuter av varje stund av dig. Hur jag älskar att snosa dig i nacken och känna din doft. Hur jag avgudar dina små knubbiga fingrar som än lite hårt, än mjukt och skönt, grabbar tag i min näsa och nyper till.

Om du visste hur mycket jag lärt mig det här året, om mig själv, och om att ha en roll som en så betydelsefull person i någons liv.

Jag älskar så när du skrattar och ler, och hela ditt ansikte lyser upp som en sol. Hur du pratar med oss, babblar och förklarar in i absurdum. Hur du kan få den gråaste dagen att bli den ljusaste. Jag älskar formen på din kropp, dina goa kinder som jag helst skulle vilja ta ett stort bett i, dina knubbiga små (långa!) ben som är så lena att det inte finns, dina stoora, klarblåa ögon, din fina lilla mun, dina (oftast) kladdiga små fingrar, din härligt mjuka och fina mage och dina ovanligt lealösa öron.

Det är bara du, och absolut ingen annan, som kan väcka mig en gång i halvtimmen under en hel natt och ändå få mig att känna sån lycka när jag ser ditt leende på morgonen. Det är bara du som kan göra tusen hyss på raken, men ändå få mig att smälta när du kryper upp i min famn och lägger armarna runt halsen. Det är bara du som kan få mig att känna att det är helt ok att bli fullständigt nedkladdad  med messmör.

Älskad unge. För ett år sedan, vid den här tiden, så satt jag i mitt dåvarande hem och stortjöt över det faktum att just jag hade fått förmånen att bli din moster. Att just min fina lillasyster hade fått förmånen att bli din mamma. Att du var frisk och att din mamma mådde bra, efter omständigheterna.

Och nu har det gått ett helt år. Och du har lärt dig tusentals saker, och fått mig att känna tusentals känslor. Och jag gissar att det förmodligen kommer att fortsätta i samma takt under året som kommer.

Du har gått från att vara världens lilla pluttskrutt till att bli en härligt go, fin, känslig och älskvärd liten onge. Och det har varit en helt fantastisk resa. Och jag hoppas att det kommer att fortsätta på samma bana.

Och även fast du är envis till tusen (ok, snarare miljonen), så finns det ingen som kan göra mig så glad genom ett leende, en kram, eller ett ”heeeejjjj!”.

Grattis Ossian, grattis på din födelsedag!

 

9 responses to “Ossian, ett år.

  1. Satt o grät en skvätt när jag läste det du skrivit, det stämmer så bra!

  2. Vilket fantastiskt fint kärleksbrev. Jag satt med min 5mån son i knät och började nästan gråta.

  3. Grattis på din stora dag Ossian :-)! Och grattis till dig som har varit moster i ett helt år :-)!

  4. Underbart! Grattis Ossian!

    Vet du, jag ska också blir moster! I augusti :)

    • Nej, men vad härligt! Åh, det är så skoj att vara moster =) Hälsa och gratta! Och grattis till dig! Kram

  5. Så fint du beskriver kärleken att jag blir alldeles tårögd. Grattis till O och grattis till dig!!!
    världens kramar

Kommentera

