Att ge sin åsikt.

Det här med bloggvärlden är verkligen på både gott och ont. Jag har ”träffat” otroligt mycket fina, härliga och goa människor genom min och andras bloggar. Jag mår bra av att skriva, dela och utbyta. Jag gillar att ta del av andras åsikter och tankar. Och oftast så ger mig bloggen väldigt mycket energi!

Men det finns såklart en baksida med. Ganska så många. Jag har hitintills varit vääääldigt försiktig med att ge mig in i diskussioner, åsiktstaganden och debatter i andras och min egen blogg. Jag vill lite att det här ska vara min fristad. Men samtidigt så vill jag att man ska kunna uttrycka sina åsikter i kommentarsfältet, om det är något man undrar över eller inte gillar. Och det har folk gjort, och jag har på mitt sätt försökt att möta upp det så bra jag kan och utifrån min förmåga – utan att (för)döma eller förkasta.

Idag gjorde jag något som jag kanske inte skulle gjort. Jag gav min åsikt på ett inlägg som en person skrivit. Och jag förstod att den inte skulle uppskattas, och hade inte heller förväntat mig det. Men jag hade kanske inte heller förväntat mig att jag skulle bli fullkomligt nedmosad och hatad i kommentarsfältet. Bara för att jag tycker olika. Egentligen spelar det ingen roll vad det handlade om. Kanske speciellt eftersom jag inte har några extrema åsikter åt något håll.

Men att bli kallad för inkompetent idiot, gubbkärring som kan stoppa upp **** i arslet, sjuk i huvudet och galenpanna. Och de har inte ens träffat mig! Eller för den delen valt att ”lyssna” på vad jag har att säga. Varför har de så mycket hat gentemot mig? Näthat.

Näthat.Why, oh why? Jag förstår om personen i fråga ogillade det jag skrev, eftersom jag ändå utmanade hennes gränser, tankar och värderingar. Men jag tycker det hör till varje vuxen människa att kunna bemöta kritik med respekt (så länge man inte går över gränsen till att med mening skada en person).

Och jag vet inte hur den här personen mår privat, vad som händer i hennes liv och vad hon har varit med om. Och därför vill jag absolut inte gå i försvar och sänka mig till samma nivå som nu utspelar sig i kommentarsfältet. Jag tänker bara inte det. Men jag blir ledsen att vuxna människor beter sig på det här sättet.

Det är bara så jävla sorgligt, att vuxna människor inte kan behandla varandra med respekt, och också kunna diskutera och respektera varandras åsikter och olikheter.

6 responses to “Att ge sin åsikt.

  1. Sorgligt var ordet sa Bull. Och fruktansvärt onödigt kan man tycka.

  2. Det är sorgligt när människor inte tål att andra kan ha en annan åsikt! Skrubba av dig påhoppen och tänk att det är synd om dem istället!

  3. USCH! Jag tycker också att det är sorgligt. Och obehagligt. Och jobbigt för dig… även om du kan ”ställa dig över det”, så känns det förstås hemskt att bli kallad allt det där! :( Kram på dig!

    • Ja, jag blev faktiskt illa till mods när jag läste kommentarerna. Kunde knappt tro att det var sant, att det var vuxna människor som hade skrivit. Men, men…

      Kram!

Kommentera

