Vad som är gott, och inte.

Nå, nu kan ni ju bara gissa hur många graviditetsrelaterade inlägg det kommer att dyka upp här. Men jag säger bara en sak, get used to it! Det är min första, sålängeefterlängtade, graviditet och jag vill bara skriva av mig om allt.

Nu finns det ju säkerligen tusen annorlunda saker som jag upptäckt hos mig själv i och med graviditeten. Men en så jäkla tydlig sak är det här med maten. För jag har väl alltid varit rätt så halvkinkig med maten. Alltså inte ätit precis vad som helst. Och det är likadant nu. Bara att nu äter jag sånt som jag tidigare aldrig kunde tänka mig att äta!

Topp fem i ätbara ”saker” just nu:
1. Stenhårda nektariner. Alltså jag pratar om att du ska kunna slå ihjäl någon med dem, så hårda måste det vara. Annars ratas de direkt.
2. Mineralvatten. Jeeeeses vad jag är törstig. Nästan jämt.
3. Smörgåsgurka, rödbetor, syltlök och andra inlagda saker. Som jag egentligen inte tycker särskilt mycket om. I vanliga fall. Men nu… jag mökade precis in en knäckemacka med smör och BARA smörgåsgurka, ett centimetertjockt lager med gurka. Mumma!
4. Korv. Och här är den stora yäck-faktorn. Jag har väl ALDRIG gillat korv särskilt. ALDRIG. Och nu, ja, men för sjutton, ge mig en korv bara.
5. Havregröt. Ptja, jo, men det gillade jag ju innan också. Kanske bara inte i de här mängderna.

Andra saker som går in just nu är; vindruvor, lakrits i alla dess former, otroligt sura godisar, vattenmelon – hur mycket som helst, knäckebröd och fil.

Topp fem av ätbara ”saker” som INTE går ner just nu:

1. Mjukt bröd. Det bara vänder sig. No, no, no.
2. Kyckling. Bara tanken ger mig kväljningar.
3. Feta såser… not so much.
4. Godis, som inte är surt eller lakrits.
5. Kaffe. Och det här är ju bara så absurdt. Eftersom jag fullkomligt ÄLSKAR kaffe i vanliga fall. Nu får jag spykänslor av det.

Så ja, smörgåsgurka – hit me! Kaffe, och du är dödens.

Märkliga, märkliga människokropp.

10 responses to “Vad som är gott, och inte.

  1. Oj vad jag pimplade mineralvatten i början och så ville jag äta hårda gröna äpplen och lakrits och sura godisar =)! Lite likheter verkar finnas!

    Nu hoppas jag min grattiskommentar kommit fram på inlägget där du berättar om graviditeten. Skrev en häromdan men den verkar inte ha dykt upp så skrev en till =)! Kram

    • Haha, ja, det är ungefär det min diet består av just nu med. Sura saker, sura äpplen, apelsiner, sur-sura godisar och massor av mineralvatten!

      Ja, nu har din kommentar kommit fram, verkar som att den fastnade i spam-filtret, vilket är jättekonstigt… men nu så!

      Kram!

  2. HA HA HA, fasen vad roligt :) Skrattar bara för att jag vet att så fort lillungen pluppar ut så kommer du sitta där med en macka och en kopp kaffe igen :) Visst är livet härligt :)

    KRAM

    • I know! Det är ju det som är så retsamt, och märkligt. För jag vill ju gilla kaffe! Saknar det sociala med det.. Men det kommer ju tillbaka ;)

  3. Jiho, vad roligt för er!!! Grattis! När är det dags?

  4. Hohoho vad jag har väntat på ett inlägg om ultraljudet;-) äntligen! Måste vara en otrolig lättnad för er!
    Grattis igen fina du
    Och fortsätt vila och äta knäckemackor med massa gurka;-)

    Många kramar till dig och blobben!!!

    • Jaaa! Det är en sån lättnad att fått se lilla blobben, blev attans så mycket mer verkligt och en liten smula lugnare då. Jag fortsätter vila, och äta massor av gurka ;)

      Kramar!

  5. Grattis! Jätteroligt för er!

    Jag minns att all vaniljsås hade smak av citron när jag var gravid, jättegott var det, men ingen annan kände den smaken. Helmysko! Annars kunde jag kräkas av att se hamburgerreklam. Tur att man blir normal igen efteråt!

    • Tack!

      Det är så sjukt märkligt hur kroppen reagerar när man är gravid. Helt jättemärkligt. Men lite intressant och roligt med. Och som du skriver, tur att man blir normal igen efteråt ;)

Kommentera

