Dox – Bully.

Idag bestämde jag mig tillslut för att se Dox dokumentär Bully som sänts på svt, och nu finns att se på svt-play (i bara elva dagar till). Jag har velat lite. Just för att jag är så fruktansvärt känslig just nu, gravid som jag är. Men vad gör det om man gråter, och känner – egentligen?

Detta är en otroligt viktig dokumentär, som tar upp en av de allra hemskaste saker som finns. Mobbning. Rå mobbning. I det här fallet barn som trycker ner andra barn till den grad att de tar livet av sig. Och lärare, polis och rektorer som skyller ifrån sig. ”Boys will be boys, they say mean things at this age”.

Jag grät mig igenom den en och en halv timme som dokumentären varade. En pojke frågade sin mamma vilka som var hans vänner om inte mobbarna var det, just eftersom han aldrig upplevt annan ”vänskap” än genom mobbning.

Nu ska jag inte ta upp allting som upprörde mig med den här dokumentären, för då får jag skriva på bra länge. Men det är en så otroligt viktig dokumentär, som tar upp ett så otroligt viktigt ämne.

Om ni är lärare, rektorer, jobbar inom skola eller förskola – SE DEN!

Om ni inte gör det – SE DEN ÄNDÅ!

(Förutom om ni kanske är gravida eller i ett annat superkänsligt stadie i livet, då kan ni få lite dispens)

2 responses to “Dox – Bully.

  1. eftersom jag är gravid, kan jag få dispens då fast jag jobba i förskola??

Kommentera

