Förmiddagskaffe.

Sitter och dricker förmiddagskaffe samtidigt som jag försöker knåpa ihop det sista på min lista om hur jag vill att min (bebis) förlossning ska gå till. Inte helt lätt kan jag säga er, och det ger mig en massa huvudbry och huvudvärk. Tur att det ger mig något gott till slut!

En vecka har ramlat iväg och tiden liksom bara passerar. Jag har spenderat mycket tid med lillskrot och hans mor. Ossian är fortfarande (!!) sjuk och då är det tur att vi är många som kan ställa upp och barnvakta, underhålla och passa. Idag är vab:ar min mor.

Ossian leker med en heliumballong som han fick av mig på marknaden för några veckor sedan!

Ossian har förresten gjort en ny utveckling i sitt språk. Vi har haft en period då ordet flygplan gått under ”pippa!”, sisodär lagomt roligt. Nu har han nått nya höjder och benämner flygplan som ”fifaaan”, om möjligt ännu roligare faktiskt.

Utöver det så är han hysteriskt rolig just nu. Pratar som en galning, spexar och är vääldigt mysig emellanåt. Samtidigt så är han också vansinnigt jobbig, trotsig, envis och har ett humör som bryter ner vem som helst. Men mest är han världens bästa. Såklart.

I söndags kväll satt jag, Emma och Emil i köket och åt lite middag. Ossian hade för längesen övergett sin tallrik och begett sig in i vardagsrummet för lek. Men efter en liten stund kommer han invandrandes i köket med en liten ljusstake i sin hand. Och inte vilken ljusstake som helst. Nej, utan den som står OVANPÅ vedspisen i vardagsrummet. Vedspisen som var i full gång och alltså überhet. Han har ALDRIG visat intresse för vedspisen när den varit het. Vi har alltid markerat tydligt och klart att han absolut inte får gå nära den, och det har han heller inte gjort. Till i söndags. Jaja, det är bara att inse att allt gick bra. Och sätta upp galler för spisen. Och bura in ungen. Helst.

Och nu har jag skrivit om allt jag inte skulle skriva om. Och därmed inte skrivit om det jag skulle. Och nu måste jag fara iväg om jag ska hinna.

Jag ville mest skriva att ibland är det bra, och ibland är det mindre bra. Men att lilla skrutten i min mage har börjat göra sig påmind nu, och det gör mig överlycklig. Jag låg och kände hur den snurrade runt i magen i över en timme igår kväll. Oj, oj, oj.

6 responses to “Förmiddagskaffe.

  1. Ja inte lätt det där kring förlossningen! häromkvällen började jag fundera på att jag ju faktiskt ska föda snart. Har liksom inte tänkt så mycket på den delen av det hela denna gång. Blev lite nervös för har ju bara en bild av hur det var förra gången och då gick allt så bra så det känns liksom som det kommer hända nåt denna gång!

    Men stackars O som varit sjuk så länge nu. Usch usch!!!

    å va mysigt att du känner bebisen mycket nu. det är ju fantastiskt heller hur? =) kram

    • Eller hur! Och jag kan tänka mig att det inte blir lättare andra gången. Men att det är andra saker som det funderas på än första. Men det är klart det kommer att gå! Det finns liksom inget alternativ ;)

      Kram!

  2. Känna rörelserna i magen är bland det mysigaste som finns! Jag tycker det var svårt att fundera kring hur jag ville ha förlossningen, och då har jag inga övergrepp att ta hänsyn till. Men det är så svårt att förbereda sig för något som man aldrig gjort eller upplevt och som är så stort. För mig blev väldigt lite som jag tänkt men jag är nöjd ändå. Det blev lite strul med mig när sonen var född men de hade järnkoll och jag var aldrig rädd. Det jag däremot kan säga är att om jag, efter att jag vaknat efter narkosen, rent känslomässigt fått frågan om jag ville ha ett glas vatten eller min son hade jag valt vattnet. Har aldrig varit så törstig och att ha fått barn kändes så konstigt. Men nu är han det absolut finaste jag vet och jag älskar han sååååå mycket. Så en del tar lite tid på sig att knyta an, det behöver inte skrämma slag på en….

    • Det känns väldigt skönt att höra olika versioner av förlossningar, för att få en bred uppfattning om hur det kan vara. Och sen gäller det ju att inte ”låsa” sig vid hur det kommer att bli, utan försöka vara öppen för att det kan bli lite hursom. Men jag ska tänka på det du skriver, om anknytningen. Tack för din kommentar!

  3. Och så härligt att känna bebisens rörelser! Jag tror att det är det enda jag saknar från graviditeten även om jag mådde väldigt bra då ;-) Men just att känna barnet röra på sig och veta att det finns ett LIV därinne… mysigt.

    Förlossningsplan var lite klurig. Svårt att veta hur man vill ha det om man aldrig varit med om den. Du får fundera på hur du vill ha det samtidigt som du måste vara förberedd på att verkligheten kan bjuda på något annat ;-) Men hur än jobbig och oförutsägbar en förlossning är (kan vara) är det en underbar erfarenhet. Det kommer säkert att gå jättebra för dig!

    Stackars liten O! Och vilken tur att ni är många som kan ta hand om honom!

    Kram på dig!

    • Ja, jag har faktiskt gått och sett fram emot att få känna av den lilla. Det blir ju så mycket mer verkligt då. Plus att det känns som att man får en liten positiv kick varje gång den gör sig påmind. Och positiva kickar är bäst.

      Ja, int är det helt lätt det här med förlossningsplan. Men som du skriver så får man försöka tänka ut hur man vill ha det, men samtidigt vara beredd på att det kan bli helt tvärtemot. Men jag tror också att det kommer gå bra. Det måste det göra!

      Kram!

Kommentera

