Förlossningen.

20121130-165838.jpg

Jag ligger på förlossningen, med alldeles för tidiga värkar. Det blev till att åka in igår kväll efter en eftermiddag av smärtsamma sammandragningar. Och väl där gjordes en ctg som påvisade för tidiga värkar. Så jag blev inlagd och fick bricanyl-tabletter för att stoppa upp det hela. Men tyvärr gav de inte särskilt stor effekt, mer än att hjärtat höll på att dunka ur kroppen.

Så idag har jag genomgått ultraljud, de har gjort otaliga ctg-kurvor, mätt hjärtljud på bebis och livmodertapp på mig och de har röntgat magen på mig.

Summa sumarum so far är att bebis mår finfint, har bra hjärtljud och rör sig. Att jag har opåverkad tapp, och är inte öppen, men har alldeles för mycket sammandragningar och värkar som gör ont. Så det finns en risk att förlossningen drar igång.

Nu ska vi prova bricanyl i intravenös form istället, och se om det hjälper bättre. Tills dess är jag sängliggande och uppkopplad.

20121130-171241.jpg
Fin och god frukost fick jag i alla fall!

Så nu får ni mer än gärna hålla en tumme eller två för mig och bebis. För vi vill då inte ha ut någon unge innan jul. Nej, det måste bara dröja mååånga veckor till!

12 responses to “Förlossningen.

  1. Nej Johanna!! Håller tummar och ber en bön…. ♥

  2. Håller tummarna så hårt jag kan att du snart får åka hem med en livlig bebis i magen! Stor kram

  3. Å, nej!!! Känner igen mej så mycket att jag nästan gråter då jag läser! Blev inlagd i v 23+1 med täta regelbundna sammandragningar som gjort tappen kort, mjuk och öppen inifrån! Fick Tractociledropp i två dygn och kortisonsprutor för bebisen! Det gick vägen men var en lång o krånglig sista halva av graviditeten! Jag gjorde i efterhand en hemsida där jag samlade berättelser om kvinnor med för tidiga sammandragningar, och en massa information, en sån sida jag själv letat efter. Den finns kvar, och du får gärna kika in och läsa! http://www.pepping.se.

    Även om vi inte känner varandra IRL så får du GÄRNA höra av dej på min mail, jag VET vad du går igenom, och vet hur omtumlande, skräckfyllt och rörigt det kan bli då graviditeten inte följer ”normala” ramar längre!

    MÅNGA varma kramar!!!

    Malin

    • Tack Malin! ”Skönt” att veta att det finns ngn annan som gått igenom liknande, och att det gått bra. <3

      Jag ska kika in sidan lite senare. Surfar bara med mobilen för tillfället, men får nog hit dator i em.

      Kram!

  4. Så fint jag vill

    Men Gud Johanna. Jag sänder alla mina tankar till er och hoppas att bebisen vill stanna inne ett bra tag till!! Hör av dig om du behöver prata finaste du. Jag är med dig… Det bara måste gå bra nu<3
    Varma kramar

  5. Åh vännen….Lillbebben bara måste stanna inne ett tag till. Jag hade förvärkar under de senaste 4 månaderna, men inte så starka att jag var inlagd. Men det är ju tyvärr vanligt :( Bara du ligger blickstilla och kniper igen så mycket det går. Innan jul får den inte titta ut!!!!!!!

    Tänker på dig <3

    Kramar

  6. Jag håller mina tummar så hårt det går. Jag blev inlagd med Ludvig i vecka 24 eller 25 med alldeles för kraftiga sammandragningar, de trodde verkligen att han skulle komma då. Med bricanyl o något annat (sprutor) och sängliggande under en vecka fick de stopp på värkarna och sen var det till att ta det lugnt resten av graviditeten och sen gick jag över tiden med några dagar.
    Lova att ta det lugnt även när de får stopp på värkarna (jag tror du har en liten fighter som brås på sin mamma och som vill stanna kvar i magen ett bra tag till).

    Kram

    • Tack Madde! Ja, jag har på känn att detta ska gå bra, men man vet ju aldrig. Skönt att det gick väl för dig med Ludvig! Det är ju så psykiskt påfrestande detta, när det handlar om en annan också – ens barn.

      Kram!

Kommentera

