Julförberedelser och halsbränna.

20121222-070518.jpg

Sitter här klockan sju en lördagsmorgon, duschad, frukostäten, med nymålade naglar och dricker kaffe, läser Vi Föräldrar (en bekanting är med i ett reportage) och skriver handlingslista inför julafton.

Har haft halsbrännan från helvetet hela kvällen och natten. Fick tips från en kär vän att prova omeprazol (provat alla receptfria, och de fungerar inte!), och eftersom jag hade det hemma så tog jag faktiskt en utan att rådgöra med någon barnmorska. Tänker att en inte kan göra särskilt stor skada. Ska dock ringa bm på onsdag och höra mig för!

Om en stund ska jag fara iväg för att hälsa på min gammelmoster och önska god jul. Det blir lite julmat där innan jag, Emma och Kristoffer susar vidare för att hälsa på pappa, som fortsätter att bli lite bättre för var dag som går. Har bakat en omgång saffransbullar till honom, så han får lite julgott!

Och det här med julen. Den ständiga hat-kärleken jag känner. Där jag å ena sidan vill spy på spektaklet och där jag å andra sidan njuter av ljusen, bakandet och pysslandet.

Jag såg en mamma hota sitt barn med att inte få några julklappar när jag var iväg och handlade igår. Barnet var ledsen (inte förbannad, även om det också varit rättfärdigat), hungrig och ville inte handla. Det var tjockt! med folk i affären, och jag kände att jag ville göra precis som barnet, gråta en skvätt och gå därifrån, och då är jag VUXEN. Det är det som kan göra mig så upprörd med jul (och andra högtider), att man tappar bort prioriteringar och värderingar. Jag vill aldrig att julstressen och prestationskraven från samhället ska gå ut över mitt/mina barn – någonsin. Då skulle jag känna mig riktigt ledsen på mig själv, om jag gjorde det.

Nej, en ständig hat-kärlek är vad det är. Och orättvist. Att man vet att alla faktiskt inte får en bra jul. Att många faktiskt har det helt värdelöst. Det känns så himla kräkigt (i brist på fula ord).

Men ikväll ska jag och David klä granen. Vår första gemensamma gran i vårat gemensamma hus. Med en vild bebi i magen. Det är sånt jag njuter av! Hoppas ni också kan göra det.

3 responses to “Julförberedelser och halsbränna.

  1. Förstår hatkärleken. Verkligen! Det är lätt att tänka att alla sitter runt tända granar och öppnar paket inslagna med kärlek…

    …men så ÄR det ju inte! Det vet jag. Men glömmer ändå lätt bort här där jag sitter i en privilegierad verklighet. För att döva mitt dåliga samvete en aning har jag precis skänkt pengar till Frälsningarmén och Svenska Kyrkan. Köper mig fri. Bättre än inget…

    Hoppas i alla fall att din jul blir riktigt, riktigt mysig (UTAN alltför störande halsbränna!) Stor Kram!

  2. Omeprazol är kanon! Började med det förra veckan och fattar inte varför jag inte gjort det tidigare. Men under graviditeten med Max fick jag inte äta det men nu är det tydligen ok!!

    Jag tycker hemskt synd om alla barn som måste med sina föräldrar i affärer i dessa dagar. Jag förstår att de inte orkar! Vi har inte haft med Max alls. Går det att undvika tycker jag att man ska göra det. Mat åker en av oss och handlar och när vi var på julklappsshopping fixade vi barnvakt. Alla kanske inte kan det men man kan iaf försöka göra det bästa för barnet och då kanske man får prioritera bort att åka tillsammans och julhandla.

    Hoppas ni haft det riktigt mysigt när ni klätt granen =)! Kram

  3. Vad skönt att din pappa mår bättre :-)! Rackarns halsbränna. Hoppas den ger med sig! Mys nu med er nyklädda julgran, fina hus och fina bebisen i magen :-).

Kommentera

