Den där väskan.

Vi har väl alla haft lite på känn att jag inte kommer gå tiden ut med vildingen. Och nu har jag även en läkare som tror detsamma. Vid undersökning så känner hon huvudet, och skrutten är fixerad. Och jag har sinnessjukt mycket sammandragningar. Så det blir att avblåsa alla ”utflykter” jag haft inplanerade framöver. Inget Göteborg alltså. Blä på det! Men jag får fara ner när vildingen är född istället.

Så, nu är tanken att jag ska börja packa iordning den där väskan som ska med till bb. Ifall att. Så, vad behöver man? Jag har aldrig klämt ut en onge förut, är extremt oerfaren vad gäller bb-väskor. Hjälp mig lite här är ni snälla.

20130117-122345.jpg
31 veckor mage

Nu ska jag fara ut till systeri och träffa bror och bror-flickvän som är här över helgen.

Ps. Bara för allt snack om att föda tidigt så kommer jag säkert att gå över sju veckor, minst.

18 responses to “Den där väskan.

  1. ja det är inte lätt! jag gick i sjukhusrock hela tiden och satte inte på Ebba kläder förrän vi skulle åka hem så var inte så mycket som gick åt. Men hygienprodukter är skönt att ha med, ett par tofflor. Tipsar om amningslinne så att man lätt kan slänga fram tuttarna för amning. Jag hade det under sjukhusrocken. Också skönt med ett bar mysbyxor om man vill klä sig. Och så lite bebiskläder och mössa till bebisen o nån gosig filt!

    • Amningslinne och myskläder – check! Är nog lite olika hur man mår efter fl och vad man har för behov att klä sig. Men myskläder känns som en bra nivå för mig =)

  2. Toapapper! Det papper som finns på BB brukar vara stenhårt, inte skönt när man är nyförlöst! Mjuka byxor som inte sitter åt över magen, många är rätt ömma efter förlossningen… tofflor om du är frusen om fötterna… Tröjor som är lätta att fiska fram tuttarna ur… det underlättar om du tänker amma. Sköna, mjuka behåar… Något att läsa, något som inte kräver så stort fokus… jag rekommenderar skvallerblaskor! ;-) Sedan är musik skönt att ha med… Mjuka kläder till bebis… Blöjor och sådant brukar finnas på plats…

    • Amningskläder, mjukiskläder och mjukt toapapper. Och in-soven (ord?) filt till bebis! Sover med en filt just nu, så den får nog åka ner i väskan i sista stund!

      Tack för tips!

  3. Just det, en filt eller ett mjukisdjur som du har sovit med är också bra, då doftar det av dig och när bebis har det hos sig de gånger du inte har henom i famnen så känner hen din doft! Vi hade sådant till våra, kanonbra!

  4. Å, nämen nej…inte ska väl h*n titta ut än! :-O behöver växa till sej lite först! Ta det riktigt lugnt nu! Angående väskpackningen håller jag med ovanstående! Kan oxå va bra att ha hemma lite gott och äta och dricka att ta med till förlossningen! Just det badbyxor till gubben din oxå – duschen är en bra smärtlindring och om han har badbyxor med så kan han va med utan att storkna av värmeslag! :-) Kamera är oxå ett måste! ;-) Legitimation behöver man visst oxå, och sen va det nåt papper som BM skickade med (totalt glömt bort va det va!).
    Kram

  5. Åh vilken fin mage :) Hoppas den stannar inne liiiite till, så den blir liiite större iaf. konstigt att den redan är fixerad. Men självklart skall ju du inte ha en ”normal” förlossning, det vore ju hel-tokigt ;)

    Egna bindor, man kan blöda en del, och sjukhusbindorna är inte att leka med. Egna kläder, trosor och ett ombyte till lillungen när ni åker hem. Jag hade typ ingenting med mig, en tandborste typ. Har óckså hört att man ska ha en snuttefilt som du sovit med några nätter innan så att lillungen kan dofta dig och känna sig tyrygg när ni åker hem. Fast det hade inte jag.
    Mobilladdare, kameraladdare också.

    Bra att du gör en väska redan nu, så slipper du tänka på det sen.

    Jag undrade just hur det blev med Göteborg, men jag har ju inte varit närvarande alls den senaste tiden, men nu vet jag. Vi hinner. Kanske tar jag mig en tripp upp till dig när lillungen pluppat ut :)

    Kramar från mig :)

    • Jamen eller hur! Inte kan väl jag göra som alla andra heller vad det gäller att gå tiden ut och få en ”normal” förlossning ;)

      Bindor hade jag faktiskt också tänkt på att jag skulle ta med. Men jag såg också att de hade på sjukan, sist jag låg inne, som faktiskt verkade sådär stora och bra som folk säger att man vill att de ska vara. Men ett par stycken kan ju vara värt att packa ner.

      Ja, nej, det blir inga mer utflykter nu innan bebisen har kommit. Det är lite för risky. Utan vi får susa ner sen när vildingen väl är ute istället. Det går bra det med. Och det vore enormt skoj om du kom upp!

      Kramar!

  6. Hm, jag gjorde en liten lista till en väska men packade först när jag skulle in. Inget att rekommendera, den lämnade en del övrigt att önska. Men mjukiskläder, amningsbh inkl inlägg, kläder till bebis. Jag har kompisar som inte kunna äta något på väldigt länge som tycker dextrosol har varit toppen. Själv åt jag middag med god aptit 2,5 timmar innan Elliot föddes men då kom han snabbt.

    • Jamen någon slags extra energi verkar ju inte vara så tokigt att ha med sig. Det verkar som att det kan behövas. Får hoppas att den här lilla också kommer snabbt när hen väl har bestämt sig för att komma ut!

  7. Så fint jag vill

    Fina fina du! Så synd att du inte kan komma, men klart du ska vara hemma och ta det lugnt nu inför detta stora. Hoppas hen stannar inne ett tag till iaf.. Och om inte, så tror jag ni kommer klara det galant tillsammans.
    Väskan ja…
    Kläder o så till bebisen så klart
    Mob laddare
    Kamera
    Extra strumpor till pappan (det är svettigt att stå bredvid)
    Energi (både dryck o ätbart. Kan behövas både under förlossning o efteråt på bb)
    Nåt att läsa (sen när du är på bb)
    Eget ombyte – sköna kläder!
    Tofflor
    Nu kommer jag inte på mer..

    Världens största kram!!

    • Energi, sköna kläder, LADDARE (måste nog köpa en extra, för det skulle vara så attsingens typiskt att glömma den sådär i sista sekund), tofflor och amningslinnen. Kamera såklart och något att läsa. Tack för tipset om amningslinnen! Har faktiskt kikat efter sånna, men inte hittat några som jag tyckt kändes sköna. Så det ska jag investera i!

      Kramar i massor!

  8. Så fint jag vill

    Ps på Apoteket finns den skönaste amningstoppen utan sömmar. Heter celia tror jag och kostar Max 100 kr. Rekommenderas! Perfekt att sova i också..

  9. Har ju inte heller nån personlig erfarenhet, men kommer bebis för tidigt kommer h*n ju sannolikt att behöva stanna på en neoavdelning, och det har jag ju erfarenhet av :-) Om det funkar som hon oss i Lund så kan du skippa alla bebiskläder, de används inte alls. Nån liten filt eller snuttis kan vara fint. Om skrutt bli tidig kommer h*n inte heller palla att amma i början, men många mammor la mjuka inlägg i sin bh som de sen la hos bebisen, så det luktar mammamjölk. Annars var det våra föräldrar mest behövde förströelse. Det blir många timmar att sitta på neo och bara titta på barnet som växer till sig, samtidigt som man kanske inte har koncentration till ryska klassiker direkt. Korsord, enkla spel, tidningar – den typen av sysselsättning som funkar korta stunder. Ditt favoritte eller nåt gott att äta. Och sköna kläder! Det är nog de saker jag kan komma på att våra mammor/föräldrar ofta bad om eller uppskattade.

    Nu håller jag tummarna för att du kan spola mina tips, och att vildingen stannar i alla fall sju veckor till. KRAM!

    • Men tack för superbra tips! Jag har ju noll erfarnehet av premisar, så detta är ju guld värt att veta. Filt sover jag med nu, så den får åka ner i sista stund, och jag ska tänka på det där med inlägg till bh. Och sysselsättning! Får packa ner ett broderi eller två kanske.

      Kram!

  10. Åh, ser att du fått många bra tips. Det jag uppskattade att ha fått tips på var läppcerat av nån sorts, läppar (och allmän hud) torkar ut som bara den! Och så energidryck… det drack jag ett gäng när Noel skulle komma ut. (Ville INTE ha slemmig saftsoppa ;))

    • Ja, ja! Jag blir alltid så sjukt torr, så självklart måste vi ju packa ner läppcerat och hudcreme. Check! Och tack =)

Kommentera

