Ny vecka. Och packad väska.

20130124-202639.jpg
Vildingens första kläder

Nu har jag packat bb-väskan. Så tusen tack för alla era tips om vad som ska ner. Har skrivit en lista på det där som ska ner i sista sekund och lagt på väskan, så att det går lätt att pricka av den dag det är dags. Ska bara försöka få tag på ett par innetofflor, för det har jag inga och det känns så onödigt att köpa. Eller så struntar jag i det!

20130124-203321.jpg
Och här ligger personen i fråga, och putar med rumpan i sitt ”favorithörn” av magen. Och ja, där är också mitt hemska ärr efter tarmvredsoperationen.

Något som jag stör mig riktigt mycket på med att vara gravid är alla dessa människor som anser sig ha rätt att säga hur jag ska göra/tycka/känna som gravid. Jag tänker att så länge man inte utsätter sig själv eller bebisen för någon fara eller risk så får alla göra vad de tycker är bäst för dem själva. Absolut att man kan få komma med råd och tips, självklart! Men inte ”packat väskan redan? Du har ju jättelång tid kvar”… Varför ens säga det? Det är väl ändå upp till var och en hur de gör? ”Ska du verkligen använda Libero? Jag tycker Pampers är mycket bättre”, ”Jag skulle aldrig ha Mam:s nappar till mitt barn, vi använder bara Avent, det är helt klart bäst”. Suck, suck, suck..!

Vi kommer börja med Liberos blöjor till vildingen, för att Pampers tillsätter parfymer i sina blöjor som ska dölja kisslukt. Jag kunde inte bry mig mindre om det luktar kiss eller ej från en blöja. Däremot är jag emot användandet av främmande ämnen och kemikalier.

Vi har packat väskan redan eftersom vildingen förmodligen kommer för tidigt, men vi vet inte hur tidigt. Och jag vill ha mina saker med mig. Som jag har valt ut, till mig och mitt barn. Punkt.

Och vi har valt att köpa Mam:s nappar och flaskor till vildingen, eftersom Emma hade dem till lilla O och jag tyckte de funkade kanon. Men skulle inte vildingen uppskatta Mam av någon anledning så får vi ju självklart prova ett annat märke.

Ja, nog är det konstigt att folk vill lägga energi på att tillrättavisa mina val som gravid/mamma när de skulle kunna lägga den på så mycket vettigare saker.

Nej, nu släpper vi det. Idag hade jag barnmorskebesök och glukosbelastning på agendan. Belastningen är ju verkligen sådär, och sista halvtimmen fick jag verkligen koncentrera mig på att inte kräkas. Annars verkar det som att vildingen mår fint. Hjärtslagen låg på ca 145-150/min och sf-måttet låg fortfarande på lägsta kurvan så det blir ett tillväxtultraljud om någon vecka. Blodvärdet hade stigit (yey!), och blodtrycket var perfekt!

Åtta veckor kvar. Håll i dig vildingen, nu kör vi!

11 responses to “Ny vecka. Och packad väska.

  1. Ah, nu är det ”bara” slutspurten kvar! Ni är väl förberedda ser jag! Och snaaaaaart har ni mini i famnen! Fattar jag rätt om mini ligger med sin rygg på din högra sida? Isf är hen lite ovanlig enligt min bm, båda våra låg nämligen så och hon sa alltid att det vanligaste är att de ligger med ryggen på moderns vänstra sida. Inte för att det spelar någon roll, mest bara en kul grej.
    Förresten, jag tror fortfarande att mini kommer 14:e februari! Bara så du vet! Kram!

    • Ja, snart är lilla vildingen här! =) Japp, du har förstått rätt. Ryggen har varit placerad åt höger sedan hen fixerade sig. Har inte hört att det skulle vara ovanligt, men å andra sidan är jag inte förvånad om det är så med tanke på att det är jag ;)

      Ok, så om du har rätt så är mini här om två veckor (!). Jisses, då är det dags att sätta fart ;)

      Kram

  2. Bestäm själva hur ni vill ha det, och välj vilka råd ni vill lyssna på. Får man lov att fråga hur din pappa mår, har funderat lite på det?

    • Ja, visst ska man strunta i vad andra tycker. Bara att det är lättare sagt än gjort i vissa fall ;) Pappa mår mycket bättre nu, och är hemma och kurerar sig gott =)

  3. Strunta i tofflorna! Ta med ett par sköna strumpor i stället =)! nu har jag skrivit en liten… eller lång lista på lite favoritgrejer som använder till bebis =)!

    • Ja, men så tänkte jag med. Men sen var det tal om att man drar med sig bakterier i sängen då om man är uppe och rör sig? Jag vet inte… får se om jag kan låna några, annars struntar jag nog i det.

  4. Skönt att veckorna tickar på ändå…bara 8 fjuttiga veckor kvar ju :-)! Folk kommer alltid att tycka till om bebisar och graviditeter…bara att stänga igen öronen för det man inte vill lyssna på :-)!

    • Yes! Bara sluttampen kvar :) Nu är det ju lugnt! Och nog vet jag att folk alltid kommer tycka. Är nog det här gravidhumöret som gör mig extra känslig ;)

  5. DU har rätt i att du har packat väskan och gjort dina val! Man vet aldrig när bebisen bestämmer sig för att titta ut och det är bra att vara förberedd då och som du säger, ha sina egna saker med. Vi använde knappt hälften av det vi packade in i väskan, hihi men när jag väntar nästa barn kommer jag att packa exakt lika mycket. Jag kanske kommer på att jag vill lyssna på musik eller att jag vill ha mina egna kläder under latensfasen… Strunta i vad andra säger. Det ska kännas bra för dig!

    Önskar du mår fint fint sista tiden på graviditeten och njut av alla hörn på magen. De kommer du att sakna sedan :-)

    Kram

    • Eller hur! Förberedd och mina saker, det är det jag vill =) och förmodligen kommer jag inte heller använda ens hälften av sakerna, men då har jag iaf möjlighet att välja på det jag har med =)

      Kram!

  6. Åh, jobbigt med kommentarer. Och intressant med blöjorna… vi har provat alla möjliga märken och sorter genom åren. Hade inte en aning om att Pampers tillsätter parfym, men det skulle jag då INTE ha gissat. Inga blöjor luktar så mycket kiss som Pampers ;)

    (vi gillar också Libero bäst. De och Icas egna)

Kommentera

