Vintersol.

Det är kallt nu. Kallt, men väldigt soligt. Så då gör det inte sååå mycket att det är kallt. Även om jag helst vill ha hit våren nu. För om man sitter på vår balkong, som är inglasad, och bara öppnar dörrarna ut, så blir det inte kallt alls. Så där sitter jag mycket. Solar, dricker kaffe och läser. Och väntar på bebis.

IMG_2422

 

Helgen blev minst sagt lite hattig och hetsig. Så igår var jag så sjukt trött att jag bara sov eller satt på balkongen och läste.

Men nog var det en skön helg. Vi har haft besök, byggt bokhylla och varit på kalas. Vi har en ganska så tråkig trapp i vårat hus. Den är liksom ganska så rymlig, hög i tak och väldigt vit. Och vi har ingen bra plats i huset att ha en bokhylla. Så då kom jag på att vi skulle bygga oss bokhyllan i trappen, för att utnyttja den platsen som finns där. Så jag har ritat och designat, och sen har David och hans pappa byggt upp hela hyllan.


IMG_2382Såhär såg det då ut innan hyllan kom upp. Eller ja, första hyllplanet är ju uppsatt där i hörnet..

IMG_2413Och såhär ser det ut nu efteråt. Nu ska bara hyllan målas, och sen fyllas med böcker, lampor och fina saker!

Så var vi på kalas också. Och att kalaset nu hölls i Ossians önskedröm, en plats där det både finns traktorer, dumpers, gräsklippare och hästar – det var ju bara ett stort plus!

Som sagt, ungen var i himmelriket!

IMG_2403Matar hästar!

IMG_2409Åker bob!

IMG_2408

Och syster Emma och kusin Maria bestämde sig för att ta en tur på hästkärra. Så de gjorde ordning hästen och for iväg. Så jag, mamma och Ossian gick in för att vänta hem dem. Det var ju ändå en tolv grader kallt.

Och kan ni tänka er chocken vi fick när vi helt plötsligt ser hästen komma skenandes in på gården i full galopp med hästkärran slängandes efter sig – tom! Herreminje vad jag blev rädd! Tänkte direkt att nu ligger både Emma och Maria i ett dike sönderslagna och med brutna ben.

Så min mor fick snabbt som attan på sig en jacka och slängde sig i bilen för att köra iväg och leta reda på dem. Och nog hade det gått bra. Hästen hade blivit skrämd av en fallande soptunna och på så vis ryckt Maria ur kärran, och eftersom Emma då inte nådde tömmarna så hade hon valt att hoppa av i farten. Så båda två var helt oskadda. Som tur var! För fy vad dåligt jag mådde resten av kvällen när jag tänkte på hur det kunde ha gått. Usch, usch, usch! Det är då man inser hur mycket vissa människor betyder för en.

Idag ska jag i vilket fall åka ner och försöka rådda i det här med föräldrapenning på försäkringskassan. Och sen blir det en tur till olika second-hand-butiker för att leta på lampor till bokhyllan, stolar till vår matsal och kanske någon ny duk till vardagsrumsbordet.

Hoppas ni har en finfin tisdag!

 

5 responses to “Vintersol.

  1. Snygg hylla! Smart sätt att få lite mer utrymme för böcker, ska jag komma ihåg om vi någon gång flyttar till boende med trapp :-)

  2. Så mysigt att sitta på balkongen. Jag gjorde exakt samma sak förra året när jag väntade Gabriel. De soliga dagarna satt jag bara på vår inglasad altan, öppnade dörren och solade, sov och läste. Under tiden njöt av varenda lilla rörelse i min mage. Oh, vad jag saknar det :-)

    Så duktig du är! En underbar hylla! Vilken färg får den?

    Kram
    Dorota

  3. SÅ O T R O L I G T snygg bokhylla. Tycker absolut INTE att ni ska måla den. Fast den blir säkert fin även då, men det trä-rena mot det vita är så snyggt. Är mäkta imponerad av din skiss :) och killarnas bygge :)

    Och lilla O är ju så stor. Oj vad han växer. Förstår att det måste varit himmelriket. Kan han säga något annat ord är ”traktor”?? ;)

    Kram

  4. Okej. Idag är det den 17 mars och jag är mycket angelägen att veta om jag vann gissningstävlingen! Har du fått någon bebis?

  5. Så fint jag vill

    Wow vilken hylla! Du är duktig du! Och som byggt den också så klart! Saknar dig <3

Kommentera

