Oron.

Ja, nu är jag lite orolig faktiskt. Mitt sf-mått (måttet på livmodern) har inte vuxit alls på de tre senaste kontrollerna hos barnmorskan. Vilket gör att jag har ett sf-mått på 31, och snart är i v40. Vilket inte är ok.

Så nu skickade barnmorskan en snabb remiss för tillväxtultraljud på sjukhuset till på måndag. Där ska de kolla så jag har nog med, och inte läcker, fostervatten, samt att bebis inte har strypt näringstillförsel.

Och under helgen ska jag vara observant på minskade fosterrörelser. Och om jag känner av det ska vi genast fara in till förlossningen.

Blä för sån här oro! Lilla söta hjärtat mitt, nu kan du väl ändå komma ut. Både din mamma och pappa längtar så sjukt mycket efter dig och vill ha dig i famnen. Det har ju ändå dragit igång lite med lite värkar. Nu kan vi väl köra på? Och skippa den här oron och extra ultraljudet. Capish?

15 responses to “Oron.

  1. Åh, vilken tuff helg för er. Hoppas verkligen det blir en helg fylld med massa rörlighet i magen och att det kanske tom kommer en liten bebis. Stor kram

    • Ja, nu hoppas jag mer än någonsin att bebis snart är här. Så att vi slipper den här oron och får njuta av liten. Tack <3

  2. Jag måste bara kommentera för att kanske minska din oro en aning. Jag hade ett i princip oförändrat sf-mått i 8 veckor (!) och slutade på 32 cm i vecka 40. Var på två TUL som visade en normalstor kille och bra med fostervatten. Han låg helt enkelt som en liten räka ihopkrupen långt ner och förmodligen rätt långt in mot min rygg. Och för två veckor sedan kom det en 3600 g och 50 cm ”liten” pojke!

    Men det är ju jättebra att de kollar upp dig och bebisen, det kan aldrig göras för många gånger!

    Hoppas den lilla kommer snart!

    • Jamen precis! Det är det vi trott hitintills med, att bebis ligger långt in och långt ner. Men man kan ju ändå inte låta bli att oroas när hon säger såhär :/ Tror dock att det inte är några som helst fel på vildingen. Så nu kan vi gärna ta en förlossning!

      Tack <3

  3. Åh, kram kram kram <3

  4. Nästan lite taskigt att skicka hem er över helgen med uppmaningen att vara observanta på minskade fosterrörelser…är ju som gjort för att man ska bli orolig….bebisar sover ju en hel del menar jag :-/.
    Nä, nu håller jag tummarna för att lillknodd bestämmer sig för att komma till världen i helgen istället :-)!!

    • Eller hur!? Du skulle sett jumpapasset jag nyss utförde för att få bebis att shejka loss i magen ;) Nej, det känns inte helt roligt att gå med den här oron hela helgen. Så vi får hoppas att den går snabbt, och att vi sen kan få bekräftelse på en frisk liten prick!

      Kram

  5. Sådär får de ju inte göra… Om de anser att det finns skäl till oro så ska de skicka er direkt till förlossningen. Man kan inte skicka hem en gravid kvinna med de orden i ryggen!
    Nu är det antagligen ingen fara, men kom ihåg att ni har all rätt i världen att åka in och kolla läget om ni känner er oroliga. Oron som du känner är ju inte nyttig, du behöver vila inför förlossningen!

    Kram!

    • Nä, jag tycker nog gott att de kunde väntat med att oroa, eller gett oss en ul på en gång. Men, man vet ju inte vad de har för anledning, och hur pass oroade de är. I vilket fall så har vi nu kikat in vår lille vilding, som mår alldeles toppen där inne =)

      Kram, kram!

  6. Jag håller mina tummar att ni får en bra helg, utan oro och en helvild bebis. Jag tycker det är bra att de kollar upp med ett extra ultraljud men jag förstår inte varför de inte gjorde det meddetsamma, det måste väl finnas akuttider till det med. Jag gick över tiden med L trots att han ville ut i vecka 20 någonting. De är små rackare de där vildingarna som vill ut allt för tidigt :-).
    Nu är snart bebisen hos er <3

    Ha en riktigt skön helg!

    Kram

    • Nå, just nu känns det som att jag kommer gå över med den här lille vildingen med. Hen verkar trivas fantastiskt bra i magen! Men jag vill ju bara att bebis ska komma ut, så vi kan mysa på riktigt =)

      Tack Madde!

      Kram!

  7. Jag har ju drömt att Johanna föder den 27:e mars och får en 3470 gram tung pojke. Jag var säker på att det var min andra gravida Johannakompis, men det kanske är du. Ni heter ju båda Johanna och verkar typ vara beräknade samtidigt. Så jag gissar på det för dig med :)

    • Hoho, vi får la se då, om det var mig du drömde om – eller om det var din andra väninna =) You’re on the list!

  8. Pingback: Förlossningen. |

Kommentera

