Lilla älskade sjuveckors.

Min älskade lilla Olivia, nu har du funnits här hos oss i sju veckor. Sju helt fantastiska veckor. Men det känns som att du alltid funnits här. Du är en så självklar del av mig, av oss, av vårat liv.

Du är liten, ettrig, envis, glad, härlig, uttrycksfull, sömnig, hungrig, närhetstörstande, mammig, stark och nyfiken.

Du har hunnit växa en hel del sedan du kom, och väger nu hela 3860 gram och är 52 centimeter lång. Alltså inte världens största tjeja, men det tar du gott igen med humör och din starka kropp. Jag är säker på att du kommer bli den där lilla, starka, ettriga tjejen på fotbollsplanen som springer runt och retar livet ur motståndarna. Om du nu vill spela fotboll.

20130517-083250.jpg

Du är redan väldigt stark i nacken, och lägger man dig på mage på golvet så lyfter du på huvudet och ser dig om kring med nyfiken blick. Du vill gärna använda dina små sparvben till att stå i knäet på oss och prata med oss.

Om kvällarna är du sååå mammig just nu. Pappa får inte så mycket som peta på dig. Men vi vet ju båda att det är en period som du har just nu. Och då får ju jag passa på att mysa lite extra mycket med dig. Du tycker mest om att ligga mot min axel och se dig omkring. Eller att somna i bärselen mot mitt bröst. Eller med näsan lång nedborrad i armhålan (!) på mig. Min lilla gosgroda.

Våra dagar består till mångt och mycket av att amma, mysa, hänga med mammagruppen, med moster och med mormor. Vi tar långa promenader med vagnen och du får sova på altanen. Du tycker mycket om när vi sjunger ihop, och allra helst ska vi dansa lite till det.

Du har börjat reagera mer och mer på när du ser att jag går ifrån dig. Till exempel om jag lägger dig på sängen för att gå på toaletten (som mammor behöver ibland), då kan du bli så förtvivlad. Men om jag då sjunger högt för dig hela tiden medan jag går iväg så kan du hållas nöjd och glad.

20130517-083940.jpg

Olivia, min älskade lilla Oliv. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att jag skulle få en så underbar unge som du. Du gör mig själaglad varje dag, och jag älskar dig så det gör ont.

Och precis när jag nu skrivit klart detta så hör jag hur du vaknar där nere i sängen. Så nu ska jag gå ner och plocka upp dig så vi kan mysa en stund ihop.

Min älskade lilla sjuveckors.

2 responses to “Lilla älskade sjuveckors.

  1. Så underbart skrivet! Blir rörd av det, och då är det inte ens till mig! Tänk sedan då Olivia är så pass stor att hon kan få del av det du skrivit i bloggen om henne. Gissa vad hon kommer vara glad då! :D

  2. Söt hon är!

    Bara en liiiten fundering… hur kan hon vara sju veckor när hon är född i slutet av mars? hihi, har ni hoppat över en hel månad? ;)

Kommentera

