Sex månader.

Nu är hon sex månader, Oliven. Inte känns det som att det redan gått ett halvår. Fast samtidigt så känns det som att hon alltid varit här. Hon är så himla självklar. Fast en självklarhet som jag aldrig vill vara utan.

o4

 

Igår var vi på sexmånaderskontroll på bvc. Och nu väger hon 6720 gram och är 63 cm lång. Och hon följer sin lilla kurva perfekt. Något att hon har dippat lite på längden. Men så är det ju inga jättar till föräldrar hon har.

Hon fick även vaccin och genomgick en läkarundersökning. Och vaccinet var lika hemskt som förra gången. Hon skrek och grät och jag grät. Jag hatar de där jäkla sprutorna. Önskar så att de hellre kunde sticka mig.

os3

 

Utvecklingsmässigt då? Jo, nu sitter hon relativt stabilt. Om hon har något i händerna som håller henne sysselsatt så kan hon sitta utan stöd i en eller ett par minuter. Men är något opålitlig där skulle jag säga. Och i morse slog hon sig för första gången. Pappan hade satt henne med amningskudden runt om, men Oliven skull prompt ha leksaken framför henne och dök på näsan rätt fram. Oj så tårarna sprutade. Fast jag tror nog mest att det var av rädsla och förskräckelse.

Maten kämpar vi på med. Det går ärligt talat inte särskilt fort framåt. Hon spottar, och spottar och spottar. Och vi fortsätter erbjuda. Där är vi fortfarande. Så jag helammar henne fortfarande. Vilket jag tycker fungerar jättebra. Förutom att hon skulle behöva något mer i magen att sova på. För nu har vi gått från att amma en gång per natt till att amma fyra-fem gånger per natt. Men, det är ett minimalt problem kan jag tycka.

os2

 

Två tänder har hon nu, vår lilla sköna böna. Hon har strl 62 i kläder, men kan ha vissa 68 om man viker upp lite här och där. Även en hel del 56 passar fint fortfarande.

Och som ni ser på bilderna så är hon allt som oftast ett riktigt litet solsken!

5 responses to “Sex månader.

  1. Mina tre troll var allihop i den storleken. 68 satt perfekt när de var ett. De har fortsatt att vara små i jämförelse med andra jämnåriga. Äldsta ville inte heller äta, förrän hon fick kokta morötter i bitar att gnaga på och köttfärslimpa som hon kunde äta själv. Det där med att bli matad var ju bara för loosers!

  2. Men kära hjärtanes så söt hon är. Alltså, man smälter ju av det där solskensleendet :) Åh, nu vill jag ha en bebis till….. :) Har fortfarande inte kollat upp tågbiljetter, har varit lite mycket de senaste veckorna med kalas o grejer. Jag återkommer så fort jag vet.
    Kan inte fatta att hon redan är 6 mån. Svisch säger det ju, och snart är hon ett år. Och sen två. Tre, sen tonåring och ja, det går jäkligt fort.

    Njut så mycket du kan och pussa henne från mig :)

    KRAM <3

  3. Ååååå så fin hon är!! hur charmigt leende som helst. Ja visst är det konstigt det där att man inte kan förstå att de redan funnits hos en i så många månader samtidigt som man inte kan förstå hur man kunde leva utan dem.

    Kramar till er ♥

  4. Kerstin Bergenäs

    Har länge följt din blogg. Så underbart att läsa! Är mormor till tre underbara barnbarn. Den yngsta är åtta månader, en bastant kille som vägrade komma ut vid BF utan väntade nästan två veckor extra. Vägde nästan 4800. Men det jag ville dela med dig är att du är inte ensam om detta med att amma, amma och amma. Mitt barnbarn gillar inte burkmat, inte vällling. Gillar mammas mat och bröst, nappen är sedan länge utspottad! Pappa är kock på förskola och där finns något som gillas, riktig mat! Tänkte bara ge dig en liten uppmuntran till att inte misströsta! Plötsligt finns andra intressen än mammas goa mat, när tiden är mogen. Själv ammade jag mina tjejer tio månader och vips färdigt med detta! Du är en toppenmamma tycker jag bara genom att läsa din blogg. Och vilken bedårande tös ni har! All lycka önskar Kerstin i Malmö

  5. Vilken sötnos!!

Kommentera

